Jej mąż, ciężko ranny, został aresztowany.
Michał troszczy się o Martę i dziecko. Podejmuje pracę jako karmiciel wszy w Instytucie Weigla.
Marta jest tak podobna do nieżyjącej żony, że czasami nie potrafi jej odróżnić. Uzyskuje zgodę dowództwa na odbicie męża Marty, lecz wszyscy jego towarzysze z organizacji wpadają w ręce Niemców. Sam dociera do separatki w szpitalu...
A↗
B↴
B↗
C↴
Inne tytuły: "The Third Part of the Night", «Третья часть ночи»,
Produkcja: 1971
Premiera: 4 styczeń 1972
Reżyseria:
Muzyka:
Obsada:
Helena, żona Michała - Marta
Michał
Jan, pierwszy mąż Heleny
ojciec Michała
zakonnica Klara, siostra Michała
karmiciel wszy Marian
Rozenkranc
hodowczyni wszy
kelnerka
niewidomy, dowódca organizacji
matka Rozenkranca
matka Michała
laborantka w Instytucie Weigla
karmicielka wszy
matka Olka
karmiciel wszy
pielęgniarz
Łukasz, syn Michała
Olek
karmiciel wszy; nie występuje w napisach
laborant w Instytucie Weigla; nie występuje w napisach
i inni
Dubbing:
niewidomy, dowódca organizacji; rola Leszka Długosza; nie występuje w napisach
Notatki:
"Jeśli ten film można do czegoś porównać, to tylko do nagle zapalonej olbrzymiej latarni w martwym i monotonnym krajobrazie" - pisał krytyk po premierze "Trzeciej części nocy". Długometrażowy debiut Andrzeja Żuławskiego stał się jednym z najgoręcej dyskutowanych filmów 1971 roku. Na tle ówczesnej polskiej kinematografii szokował oryginalną strukturą narracji, barokowym przepychem inscenizacji, odważnym łączeniem brutalnego naturalizmu z wizjonerstwem. Wniósł też nową interpretację okresu okupacji, dość odległą od tego, co proponowała "szkoła polska". Żuławskiemu, urodzonemu w roku 1940, rozterki pokolenia Kolumbów trudno było uznać za swoje. W "Trzeciej części nocy" pokazał więc "czas pogardy" pozbawiony narodowej mitologii i politycznych podtekstów. W jego ujęciu okupacja jest przede wszystkim "okresem rozpadu istniejącego porządku i norm, okresem śmiercionośnego chaosu, tworzenia się nowej odporności, nowych praw i nowej struktury bytowej, okresem zagłady, ale i próby, gdyż przetrwają tylko ci, którzy są zdolni unieść nowe brzemię epoki". Dla Żuławskiego wojna to bezsensowny koszmar o niemal apokaliptycznych rozmiarach. Nie przypadkiem zresztą klamrę otwierającą i kończącą film stanowi cytat z Apokalipsy św. Jana.
IMDb (angielski)
Wikipedia (polski)
04.190510
(POL) polski,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz