Trzecia część nocy (1971)

Żona, matka i syn Michała zostali na jego oczach zamordowani przez Niemców. On ocalał wraz z ojcem przez przypadek. Szuka kontaktu z podziemiem. Uciekając przed Niemcami schronił się w mieszkaniu, w którym przyjął na świat dziecko rodzącej kobiety.

Jej mąż, ciężko ranny, został aresztowany.
Michał troszczy się o Martę i dziecko. Podejmuje pracę jako karmiciel wszy w Instytucie Weigla.
Marta jest tak podobna do nieżyjącej żony, że czasami nie potrafi jej odróżnić. Uzyskuje zgodę dowództwa na odbicie męża Marty, lecz wszyscy jego towarzysze z organizacji wpadają w ręce Niemców. Sam dociera do separatki w szpitalu...


A↗
B↴

B↗
C↴



Inne tytuły: "The Third Part of the Night", «Третья часть ночи»,
Produkcja: 1971
Premiera: 4 styczeń 1972

Reżyseria:


Muzyka:


Obsada:
Helena, żona Michała - Marta

Michał

Jan, pierwszy mąż Heleny

ojciec Michała

zakonnica Klara, siostra Michała

karmiciel wszy Marian

Rozenkranc

hodowczyni wszy

kelnerka

niewidomy, dowódca organizacji

matka Rozenkranca

matka Michała

laborantka w Instytucie Weigla

karmicielka wszy

matka Olka

karmiciel wszy

pielęgniarz

Łukasz, syn Michała

Olek

karmiciel wszy; nie występuje w napisach

laborant w Instytucie Weigla; nie występuje w napisach

i inni
Dubbing:
niewidomy, dowódca organizacji; rola Leszka Długosza; nie występuje w napisach


Notatki:
"Jeśli ten film można do czegoś porównać, to tylko do nagle zapalonej olbrzymiej latarni w martwym i monotonnym krajobrazie" - pisał krytyk po premierze "Trzeciej części nocy". Długometrażowy debiut Andrzeja Żuławskiego stał się jednym z najgoręcej dyskutowanych filmów 1971 roku. Na tle ówczesnej polskiej kinematografii szokował oryginalną strukturą narracji, barokowym przepychem inscenizacji, odważnym łączeniem brutalnego naturalizmu z wizjonerstwem. Wniósł też nową interpretację okresu okupacji, dość odległą od tego, co proponowała "szkoła polska". Żuławskiemu, urodzonemu w roku 1940, rozterki pokolenia Kolumbów trudno było uznać za swoje. W "Trzeciej części nocy" pokazał więc "czas pogardy" pozbawiony narodowej mitologii i politycznych podtekstów. W jego ujęciu okupacja jest przede wszystkim "okresem rozpadu istniejącego porządku i norm, okresem śmiercionośnego chaosu, tworzenia się nowej odporności, nowych praw i nowej struktury bytowej, okresem zagłady, ale i próby, gdyż przetrwają tylko ci, którzy są zdolni unieść nowe brzemię epoki". Dla Żuławskiego wojna to bezsensowny koszmar o niemal apokaliptycznych rozmiarach. Nie przypadkiem zresztą klamrę otwierającą i kończącą film stanowi cytat z Apokalipsy św. Jana.


IMDb (angielski)
Wikipedia (polski)


04.190510

(POL) polski,




















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz